Sabtu, 23 Mei 2009

Songket

Assalammualaikum, dah agak lama jugak saya tak update blog nie. Bukan ape cuma busy sikit. Maklumlah dekat nak cuti sekolah ni, banyak kerja sikit..murah rezeki...alhamdulillah. Seperti yang saya cakap sebelum nie saya akan buat baju kebaya kota baharu dari songket ungu. Sebenarnya dah siap dah. Akak tuan empunya butik tu pun dah ambik dah. Kak Elly namanye. Dia nie baik, cukup senang nak berurusan dengan dia. Tak banyak songeh. Cakap je berapa upahnya dia pasti bayar. Kalau orang lain tu mesti mintak diskaun. Kalau sesekali tu tak pe le, kalau selalu melampau! Songket warna ni popular di kalangan bakal pengantin. Rasanya dah banyak jugak saya kerjakan songket warna ni. Ada satu lagi variasinya, warna sama cuma emasnya digantikan dengan perak. Nampak kureng sikit. Perak tu memucatkan busana pengantin yang dah siap. Macam biasa kain liningnya saya sediakan. Kalau saya, saya suka guna warna yang cerah siki dari fabrik bajunya. Menarik sikit.

Orang yang nak pakai baju nie, bersaiz XXL. Tinggi orangnya. Menurut kak Elly si bakal pengantin ni dah try baju lain tapi tak muat. Mana taknya kebiasaannya saya buat saiz M, boleh di ubah-suai ke L je. Kalau dah double tu..dah lain dah. Jadi terpaksa le dia tempah yang lain. Kebaya nie asalnya tak dibuat kolar... alah orang panggil kelepet. Mulanya rasa tak cukup songketnya, tapi saya cuba jugak menjimatkan fabriknya...akhirnya dapat buat. Lagipun kelepetnya di attach kemudian. Senang nak di buang kalau tak suka. Kalau songket bunga tabur ni tak ada lain designnya. Mesti kebaya tradisional. Ada saya cadangkan buat design yang moden sikit, ala-ala Ning Baizura tu ke. Jawapannya nak tapi takut tak de orang nak pakai. Tu le masalah orang kat sini. Takut nak pakai baju lain sikit. Kalau kat KL tu jangan di kenang, lagi lain designnya lagi dia orang suka. Kadang-kadang tu bukan-bukan designnya tapi 'jalan'. Baru le seronok nak watnya, mencabar sikit. Ini balik-balik kebaya kelepet. Tapi apa nak buat kan, duit jugak. Pasrah je lah.

Kali nie 2 warna manik yang saya gunakan. Warna ungu dan emas, ikut warna songket. Ungu tu terang sikit, baru naik bunga songket. Piring besar kat sebelah nie le yang saya beli dari Mat Gebu tempoh hari. Bagus bangat wa cakap lu. Labuci pun 2 warna, sama dengan warna maniknya. Proses memanikkan kat kepala kain tu yang paling mencabar dan mengambil masa yang agak lama. Mana taknya dah le besar, fabriknya pulak tebal, berlining pulak tu. Sauna tangan dibuatnya masa nak menyeluk ke dalam kain tu. Mencabar. Nak jahit songket nie saya gunakan teknik 'tali air'. Ikut balik benang emas tu. Ada sesetengah orang sulam manik tabur, bagi saya tak manis, nampak tak cantik. Kalau baju kurung tu okay le.


Busana perempuan seperti yang saya cakapkan buat Kebaya Kota Baharu. Tapi kelepeknya sekerat ke sampai ke pinggang je. Bahagian perut pelanggan tu nak tutup, maklumlah ada 'cik Roy' kat situ. Nanti nampak tak cantik pulak kan. Yang busana lelakinya pulak saya buatkan persalinan jeket berbutang bahagian depan. Projek akan datang, buat baju sikap lelaki, 3 pasang. Boring le pulakkan. Apa nak wat. Buat je lah.

1 ulasan:

saveme_zero berkata...

nak jd model bj leh....hhahaha