Rabu, 8 Julai 2009

Mesin Jahit Kecil

Sori, sebab dah lama tak update blog nie. Dah nak bersawang dah he..he.. Nie kali nie saya nak bercerita tentang satu gadget yang saya rasa ramai orang pernah lihat dan mungkin ada yang memilikinya. Mesin jahit kecik macam stapler nie. Sebenarnya dah lama jugak saya tahu pasal benda alah nie, cuma tak berkesempatan nak tengok yang realnye. Kebetulan sekarang nie ada x-po kat rumah saya, ada yang jual pulak benda alah nie, apa lagi saya pun ambil kesempatan le pegi jenguk kat gerai sorang pakcik tu. Sebelum banyak jugak research yang saya buat pasal benda alah nie. Rata-rata reviewnya tak memberangsangkan. Mula -mula tu takut jugak nak belinya. Ramai kata menyesal le, tak guna le, tak berfungsi le, macam-macam lagi. Hairan jugak. Orang yang beli benda nie harapkan apa ye? Dah le murah, body plastiknya pulak macam plastik mainan bebudak kat pasar malam tu. Kalau tengok sekali imbas memang macam stapler. Tapi bila dah puas hari membeleknya, saya pun puas hati dan terus membelinya.

Fungsinya untuk merepair. Jarum yang digunakan, jarum mesin jahit tepi industri. Jarumnya pendek dari jarum mesin jahit biasa. Dalam satu kotak tu disertakan satu spool benang biasa satu jarum dan satu needle threader. Saya beli dengan harga RM10, tapi saya ada tengok ada orang jual dengan harga RM6 je kat internet. Kalau surf kat internet tak banyak cerita tentang benda nie, cuma ada mengutuk je. Saya rasa orang beli benda nie nak jahit satu baju kut. Silap le! Jarak jahitannya sama sebab ada spring yang membantu setiap kali kita ketip, dia akan mengambung balik dengan jarak yang agak konsisten. Sebijik macam stapler le. Cuman nak kawalnya satu cabaran. Tambah kalau nak jahit lurus. Tapi saya yakin kalau selalu buat tentu boleh. kat sebelah kiri nie gambar bahagian dalam kat bawahnya.


Hasil jahitannya okay sebab tentionnya pun boleh di laras. Dia tak pakai bobin(benang bawah) macam mesin jahit biasa. Hasil jahitannya kemas diatas dan berantai di bawah. Sebijik macam mesih industri yang jahit seluar jeans tu. Jahitannya pun kuat jugak, Kalau setakat nak merepair tu sangat berbaloi. Senang di bawak ke mana je kalau pergi travel ke. Simpan satu kat pejabat pun bagus jugak. Mana le tau tiba-tiba terrabak pulak kelangkang seluar ha kan senang kalau ada benda nie. Ada yang mengadu benda nie tak berfungsi, mungkin orang tu tak nasib baik ataupun bukan pengguna yang bijak. Saya sarankan sentiasa try dulu apa pun benda yang kita nak beli. Jangan try yang hak demo tu. Try barang yang kita nak beli tu. Jangan le lepas try kita nak yang baru. Yang baru tu pulak kita tak try pun. Yang baru tak semestinya akan berfungsi elokkan? Ramai saya tengok orang nak beli barang try ben da tu, tapi lepas dah puas hati orang kedai tu pun pegi belakang ambik yang baru terus masuk dalam plastik. Kita pun percaya sebab benda tu baru ada seal lagi. tal leh le cam tu. Bila balik, benda tu rosak cakap benda tu tak elok. Tapi salah siapa? Mesin jahit kecil nie ada versi guna bateri tapi saya tak jumpa lagi kat sini. Banyak di jual kat luar. Gambarnya macam kat sebelah nie. Brand Singer pun ada. Apa pun pada saya benda nie bagus kalau ada, terutama bagi mereka yang tak tahu nak pegang jarum untuk repair fabrik yang koyak bukannya untuk jahit satu baju lengkap. Saya katakan orang yang cipta alat nie memang otak gelige!

14 ulasan:

MAK TEH berkata...

hello there sewcut,Mak Teh pun ada satu,beli kat pasar mlm,tapi dah lupa mcm mana nak guna,boleh buat tutorial tunjuk ajar.thanks.

Tanpa Nama berkata...

Okay lah mak teh nanti saya tunjukkan ye.

rahma berkata...

best ni tau... hhhmmm... mo cari la jgk... tq for sharing ^0^

Fizah berkata...

salam, blh sy tahu link website yg ada jual mesin jahit comel ni online? di tempat sy tak jumpalah..time kasih byk2 ya..

Fizah berkata...

alamak, takleh bukala kak..silap bg link kut..

ليانا اففه berkata...

salam..nk minta link utk produk ni bole??

sewcut berkata...

cuba search kat lelong.com. Kekadang ada.

Sarah Rostin berkata...

Mana nak beli ek? kat lelong ke? Kat tesco ada tak?

Tanpa Nama berkata...

kt sini ada jual mesin jahit mini cam stepler ni :)

http://wawagallery.blogspot.com/2010/11/mini-handheld-sewing-machine.html

Tanpa Nama berkata...

OH MAAF LUPA NAK CAKAP, HARGA DIA RM6 TU KT link atas tu..yg anon tu sy la..hehe

Tanpa Nama berkata...

I was able to find good information from your blog articles.


Take a look at my web page :: localharvest

Tanpa Nama berkata...

We are a bunch of volunteers and starting a new scheme in our community.
Your website offered us with helpful info to work on.
You have performed a formidable task and our entire neighborhood can be grateful to you.



My blog ... twitter engagement

Tanpa Nama berkata...

Unquestionably believe that which yoou said. Youur favorite reason appeared to be aat the
web the easiest thing to tazke into accout of. I say to you,
I certainly get irked at the same time as other people consider
worries that they just don't realize about.
You controlled to hit the nail upon the top and defined
out the whole thing without hving side effect , people could take a signal.
Will liely be back to get more. Thanks

Feel free to viksit my web-site ... battlefield 4 cheats xbox one multiplayer

Diana berkata...

Saya dh beli kat lelong. RM6. tp kenapa tk jadi pun. dh try google youtube cmne nk pakai...tk boleh gak... tk melekat pun benang tu kat kain... stressnye.. tolong ajar... bagi gambar and flow satu2 leh ker? email saya nnt ye..audreyana@gmail.com