Selasa, 25 Ogos 2009

Akhirnya sampai jugak...

Hari Jumaat lepas saya ada memesan satu set rotary cutter saiz yang paling kecil 28mm dari Zila Kasim. Dia kata dia dah poskan hari Sabtu tu. Memandangkan hari Ahad cuti umum saya jangkakan ia akan sampai hari nie. Ya tepat sekali. Zila guna pos express je, murah sikit. Kediaman saya masuk dalam kelompok "Zon B" bermaksud ambik masa 2 hari baru sampai. Apa nak watkan dah itu yang ditetapkan oleh Pejabat Pos. Akur je lah. Exited sangat rasanya, tak sabar nak potong baju tempahan raya yang ada. Tajam betul. Puas hati sangat. Thanks Zila, Kalau sesiapa nak beli alat jahitan boleh le layari alamat blog dia di http://galerikraf.blogspot.com , macam -macam benda jahitan dijualnya. Tengok sendiri yek.

Sebenarnya saya dah lama guna rotary cutter nie, menggantikan gunting tapi tak sepenuhnyalah kan. Gunting masih di gunakan tapi dengan kadar minimum lah. Sebabnya rotary cutter lebih senang dan cepat nak digunakan. Potongannya pun lebih tepat. Ini kerana fabrik tak perlu diangkat macam kita nak menggunting baju. Tapi mesti ada lapik dia lah, kalau tak nak potong kat mana kan. Takkan kat meja, rosak le meja lagipun pisau tu pun akan pendek hayatnya.

Saya dah lama ada yang bersaiz sederhana 45mm. Tapi beli kat orang lain. Special edition lagi. Tu yang berbunga-bunga tu. Kalau biasa Olfa punya warna kuning. Saya beli yang kecik nie bukannya apa sebabnya kalau nak potong kat konar lipat tu payah sikit kalau guna yang besar. Kekadang tu kena guna gunting jugak. Saya nak sarankan bagi sesiapa yang suka menjahit sama ada jahit baju atau kraf, beli le satu set rotary cutter nie dengan matnya sekali le ye. Kalau satu set mini cuma RM175 kat ZilaKasim. Pekej nie termasuk ruler Omnigrid 6" x 12", Olfa rotary cutter, Olfa Cutting mat 12" x 18". Apa-apapun check out ZilaKasim Quilt Shop di http://galerikraf.blogspot.com. Hah... siap promosi lagi bisness Zila.

Seperti yang dijanjikan nie satu lagi baju sikap fabrik shantung putih. Liningnya saya gunakan kapas putih sebab fabrik nie ada ckit transperen le, lagi pun nak bagi 'body' sikit kat baju tu. Kak Elly mintak baju nie dimanikkan sekali. Saya guna manik berwarna perak. Tak le sentap sangat warnanya ya dak. Harap Kak Elly berpuas hati le kan.

Ahad, 23 Ogos 2009

"Project Runway: All-Star Challenge"

Bagi sesiapa yang mengikuti siri Project Runway tentunya dah sedia maklum musim ke enam telah pun ditayangkan pada Khamis lepas. Bagi saya yang obses dengan siri nie tak melepaskan peluang untuk menontonnya secara online. Maklumlah kalau nak tunggu ditayangkan kat sini tak tau le bila. Kat tv pun asyik-asyik ulang yang lama punya.

Walaupun lambat sikit dapat tengok tapi puas hati jugak. Mana tak lambatnya, kena tunggu orang lain upload kat internet baru le boleh tengok. Nak tunggu ikhsan orang, kena sabar sikit le. Kalau nak tengok boleh search kat YouTube. Walaupun telah bertukar stesen penyiaran dari Bravo ke Lifetime, semua format masih sama dan masih mengekalkan hos dan mentor yang sama.


Tapi kali nie sebelum musim keenam di tayangkan, siri nie dimulakan dengan pertandingan edisi special Project Runway All-star Challenge yang membariskan kembali peserta-peserta dari musim terdahulu. Kesemua peserta yang masuk dalam competition nie adalah mereka yang telah berjaya membuat pertunjukan fesyen di New York Fashion Week. Pertandingan yang di tayangkan selama 2 jam ini menawarkan hadiah sebanyak USD100,000 dan gelaran juara Praject Runway kepadapemenangnya. Kali ini designer perlu menyiapkan 'mini collection' berupa 3 persalinan termasuk busana 'red carpet' dalam tempoh 3 hari sahaja. Designer dikejutkan bila Nicole Kidman muncul dalam rakaman video memaklumkan yang designer akan mereka busana 'red carpet' untuk diperagakan ke premiere filem terbarunya Nine.


Dalam sibuk menyiapkan koleksi busana, mereka telah dikejutkan dengan satu lagi challenge...

Pada akhirnya Daniel Vosovic telah di nobatkan sebagai johan sekaligus merangkul wang tunai berserta gelaran yang diimpikannya. Daniel yang mengakhiri project runway musim ke-2 ditempat kedua ternyata menjadi pilihan para juri walaupun, bagi saya koleksi busana runner up Korto Momolu dari musim ke-5 lebih meyakinkan berbanding. Namun busana 'red carpet' rekaannya telah banyak membantu Daniel merangkul kejuaraan. Tempat kedua jatuh kepada Korto Momolu dari musim ke-5, ketiga Sweet P dari musim ke-4dan tempat keempat Chris March juga dari musim ke-4.

Satu-satunya juara Project Runway musim ke-3 Jeffrey Sebelia, telah mempersembahkan satu koleksi yang sangat mengecewakan. Begitu juga dengan Uli Herzner dan Mychael Knight dari musim ke-3. Designer kontroversi Santino Rice, dari musim ke-2 tidak kurang mengecewakan. Juri undangan kali ini merupakan icon dalam dunia rekaan fesyen dunia Diane Von Furstenberg.


Jumaat, 21 Ogos 2009

Selamat Berpuasa

Di sini saya nak ambik kesempat mengucapkan selamat menyambut bulan paling mulia dalam Islam, bulan Ramadhan kepada semua pengunjung blog nie. Dalam berpuasa nie kita mesti ingat, kita berpuasa semuanya, bukan setakat makan mimum jer. Kalau nak berbuka tu biarlah sederhana, jangan membazir yek.

Kalau nak ke bazar Ramadhan tu hati-hati sikit. Tu tempat terbuka dan ramai orang. Masa-masa sekarang nie kerajaan pun mintak kita berhati-hati dan jaga kebersihan diri bagi mengelakkan H1N1. Biarlah kita sihat sekeluarga sampai menjelang hari raya. Beraya bio le kat rumah bukan kat hospital ye dak.

Sabtu, 15 Ogos 2009

Baju Sikap

Bulan puasa semakin menjelma, maka dah tentu ramai dok pikir tentang juadah berbuka dan tak kurang busana raya buat melaram di hari lebaran nanti. Bazar ramadhan pun akan mula terpacak di merata tempat. Menyajikan makanan yang sukar di temui pada hari biasa. Tu yang bestnye, pastinya meriah bangat. Kemeriahan tu dah mula dirasai bagi saya dengan tempahan baju-bajan yang mencurah-curah. Dari kain yang murah hingga ke ratusan hengget semeter. Dari baju kurung biasa hingga ke manik kilauan mak datin. Time nie nak buat duit pun satu hal, jangan amik tempahan banyak sangat sampai tak siap dah le kan. Nanti kalau tak siap, maut kena semburan mak datin, kan ke naya!

Okay lah dah memalut lak ha, nie antara projek saya yang terbaru. Tiga pasang baju sikap nie di hantar lama jugak, tapi naknya sebelum puasa. Jadi saya dah selesaikan. Songket semuanya. Orang sekarang nie nak pakai baju sikap balik ala-ala zaman Kesultanan Melayu Melaka dolu-dolu. Kalau dolu-dolu orang pakai baju Melayu je. Guna kain satin atau kain kapas dan kekadang kolar dijahit guna kaki kain songket, bagi nampak maching dengan sampin. Tapi sekarang nie baju sikap dah jadi trend. Pakai baju melayu kat dalam. Tampak lagi segak. Ada sesetengah orang pakai baju tak berlengan kat dalam, tapi bagi saya tak bersih le pulak kan. Mana tak nya hutan banat kat celah lengan tu gimana? Baju sikap nie bukannya elok kalau masuk mesin basuh nanti lari shapenya. Kalau dah banjir basah kat situ masa bersanding siapa nak jawab? Nanti ada water mark pulak. Nak sewa kat orang lain pun susah. Mana taknya geli-geleman tengoknya, ada peta "orang kampung" orang lain pulak. Si pengantin bukannya peduli pasal semua tu. Basuh pun tak. Dia orang tak tau malu bagi orang hidu bau semulajadi diaorang. Kekadang memang "lebih asam" bukannya kurang asam!

Sekarang nie songket dah kembali bertahta, walaupun bukan songket tenun Terengganu. Songket Terengganu mahal sangat. kalau sekeping tu boleh dapat 3-4 keping songket biasa dari Pakistan mau pun India. Bagi pengusaha butik pengantin ini lebih praktikal.

Lepas nie ada satu lagi baju sikap, tapi kain shantung putih. Kali nie bermanik sekali. Nampak berseri sikit. Lepas tu baru projek baju raya bermula. Semua tempahan dah pun penuh. Tahun nie saya tak nak ambik banyak sangat sebab nak jahitkan baju anak-anak sedara sekeluarga. Lagi pun nak rehat le sikit. Siap baju sikap shantung putih tu nanti saya cita lagi. Lagi satu dalam kemeriahan menyambut bulan yang mulia nie jangan lupa keselamatan kesihatan dalam membenteras H1N1. Cam nak nak gi bazar ramadhan yek... selamat ke???