Ahad, 23 Ogos 2009

"Project Runway: All-Star Challenge"

Bagi sesiapa yang mengikuti siri Project Runway tentunya dah sedia maklum musim ke enam telah pun ditayangkan pada Khamis lepas. Bagi saya yang obses dengan siri nie tak melepaskan peluang untuk menontonnya secara online. Maklumlah kalau nak tunggu ditayangkan kat sini tak tau le bila. Kat tv pun asyik-asyik ulang yang lama punya.

Walaupun lambat sikit dapat tengok tapi puas hati jugak. Mana tak lambatnya, kena tunggu orang lain upload kat internet baru le boleh tengok. Nak tunggu ikhsan orang, kena sabar sikit le. Kalau nak tengok boleh search kat YouTube. Walaupun telah bertukar stesen penyiaran dari Bravo ke Lifetime, semua format masih sama dan masih mengekalkan hos dan mentor yang sama.


Tapi kali nie sebelum musim keenam di tayangkan, siri nie dimulakan dengan pertandingan edisi special Project Runway All-star Challenge yang membariskan kembali peserta-peserta dari musim terdahulu. Kesemua peserta yang masuk dalam competition nie adalah mereka yang telah berjaya membuat pertunjukan fesyen di New York Fashion Week. Pertandingan yang di tayangkan selama 2 jam ini menawarkan hadiah sebanyak USD100,000 dan gelaran juara Praject Runway kepadapemenangnya. Kali ini designer perlu menyiapkan 'mini collection' berupa 3 persalinan termasuk busana 'red carpet' dalam tempoh 3 hari sahaja. Designer dikejutkan bila Nicole Kidman muncul dalam rakaman video memaklumkan yang designer akan mereka busana 'red carpet' untuk diperagakan ke premiere filem terbarunya Nine.


Dalam sibuk menyiapkan koleksi busana, mereka telah dikejutkan dengan satu lagi challenge...

Pada akhirnya Daniel Vosovic telah di nobatkan sebagai johan sekaligus merangkul wang tunai berserta gelaran yang diimpikannya. Daniel yang mengakhiri project runway musim ke-2 ditempat kedua ternyata menjadi pilihan para juri walaupun, bagi saya koleksi busana runner up Korto Momolu dari musim ke-5 lebih meyakinkan berbanding. Namun busana 'red carpet' rekaannya telah banyak membantu Daniel merangkul kejuaraan. Tempat kedua jatuh kepada Korto Momolu dari musim ke-5, ketiga Sweet P dari musim ke-4dan tempat keempat Chris March juga dari musim ke-4.

Satu-satunya juara Project Runway musim ke-3 Jeffrey Sebelia, telah mempersembahkan satu koleksi yang sangat mengecewakan. Begitu juga dengan Uli Herzner dan Mychael Knight dari musim ke-3. Designer kontroversi Santino Rice, dari musim ke-2 tidak kurang mengecewakan. Juri undangan kali ini merupakan icon dalam dunia rekaan fesyen dunia Diane Von Furstenberg.


0 ulasan: