Selasa, 23 Februari 2010

Project Runway S7 Ep6: Mommy & Me

Deigner harus mereka pakain untuk kekanak berusia 5 hingga 8 tahun. Pakaian mereka haruslah fashionable dan bersesuaian dengan usia mereka. Ramai desinger agak risau kerana tak pernah mereka pakaian kekanak. Ikutkan pakaian kekanak nie agak rumit tapi mudah nak disiapkan sebab kecik je.
Kebiasaannye Heidi hanya akan memaklumkan cabaran yang bakal dibuat tapi kali nie dia terus memaklumkan model baru yang akan digunakan. Tak lama lepas tu keluar le kekanak di atas pentas peragaan. Kali nie jugak kekanak yang memilih designer mereka. Tim tak de kat situ. Lepas tu baru Tim muncul di working room. Keesokan harinya Tim membawa kabaran yang kurang disenangi designers. Mereka harus melengkapkan cabaran dengan menyiapkan outfit kedua iaitu outfit model mereka. Outfit tu sebagai outfit komplimentari pada outfit kekanak yang teleh disiapkan. Ambik kau... terlopng.



Rekaan Jesse kali nie agak menarik. Ini meletakkan dia sebagai top 3. Baju kekanaknye memang menarik dan cute. Dengan masa yang singkat Jesse mampu menyiapkan satu tailored jacket yang sangat cantik. Ditambah lagi dengan klip rambut kekanak tu. Cute sangat. Tapi downsidenye baju model adultnye tu ada kureng sikit. Mungkin masa tak cukup nak buat rekaan yang lebih ranggi. Juri pun bersependapat design outfit kedua-dua model memang nampak persamaan dan compliment antara satu sama lain, namun ia kurang menarik dari segi design baju adultnye. Nampak simpel sangat. Tapi model berjaya carry baju tu dengan confident dan jayanye. Taniah!





Rekaan Jay mantap sekali. Paduan rekaan anak dan ibu nie memang menarik sekali dan nampak melengkapi satu sama lain. Warna plum yang digunakan begitu menyerlah sekali ditambah lagi dengan teknik jahitan yang sangat teliti. Saya menjangkakan Jay akan memenangi cabaran kali nie tapi bukan rezeki dia. Apa nak wat kan. Apa pun teknik ropol yang dia buat pada bawah skirt outfit kekanak dan bahagian badan baju model tu memang nampak menarik sangat. Macam mana dia but yek. Ini menampakkan teknikal skil yang ada pada dia nie memang tinggi. Tengok bahagian belakang baju kekanaknye pun ada design yang tak kurang menariknye. Semua rekaan dia sepanjang musim nie nampak peningkatannye dari satu cabaran ke cabaran lain.






Seth Aaron tampil dengan rekaan yang sungguh bergaya dan berkeyakinan. Rekaannya kali nie sangat sophisticated dan nampak mewah. Kedua-dua rekaan Seath kali nie memang tak dapat di sangkal lagi kehebatannye. Saya sangat bersetuju dengan keputusan juri untuk memberi kemenangan pada rekaan Seath Aaron kali nie. Kita tengok rekaan kekanaknye dulu. Cute sangat, dengan rekaan jaket berhud serta paduan warna pink nenampak lagi kecutetan outfit tu. Ada bintang lagi kat bahagian belakang jaket tu. Baru le sesuai taruh bintang kat baju camnie bukan macam dress Mila ala Wander Women tu. Jaket adultnye sangat cantikkan. Strip tu dia cantumkan dari 2 fabik yang berbeza bukannye kain tu dah ada corak gitu. Tailoring skillnye sangat tinggi. The best tailoring dalam seluruh season kata Michael Kors. Saya setuju!



Rekaan Jonathan seba tak kena kali nie. Dia cuba mengetengahkan satu rekaan yang berbeza yang belum pernah dia lakukan sebelum nie. Tapi percaturan dia sama sekali tak menjadi. Azab hasilnye. Kesian dia. masa kat working romm dengan confidentnye dia kata rekaan dia kali nie paling meletop! Ape dah jadi?? Dia memulakan rekaan baju kekanak yang tak le teruk sangat. Design baju tu ok. Tapi bila dah dibagi cabaran untuk buat baju adult sebagai komplimentari baju kekanak dah lain jadinye. Bak kata Michael Kors macam conceptual toilet paper twins. Kalaudi lihat macam baju Bjork yang borok tu, cumanye tak de kepala swan lilit kat tengkuk.




Nie sorang lagi. Tak tau apa dah jadi pada rekaan Amy kali nie. Azabnye di tahap dedewa. Nie le di katakan rekaan syok sendiri. Even Heidi tak percaya rekaan nie hasil dari garapan Amy. Tim dah tegur rekaan dia nie tapi seperti biasa designer, ego. Percaya sangat dengan design dia. Ha nie hasilnye. Kombinasi colour pallet yang langsung tak menarik. Ditambah dengan rekaan seluar clown yang entak apa-apa. Dia memang layak menduduki bottom 2 minggu nie dengan rekaan yang begitu. Kalau Amy masih mengamalkan rekaan macam nie alamat nie kena pancong le minggu depan. Kononnye dia nak buat effect sisik ala dress kat Oscar satu ketika dulu tapi tak menjadi. Model kekanak tu pun meragui seluar tu nie kan juri. Azab...azab!



Yang nie tah heran le. Dah berapa kali dia berkedudukan bottom. Tiba masanye dia meninggalkan pentas Project Runway. Janeane pun macam designer yang kita akan lupa. Sebelum nie pun dia macam blend je. Kalau nampak dia tentu kita akan tanya eh.. siapa tu ekk? Rekaan dia tak le seteruk Amy namun terlalu banyak kekurangan dari segi design. Baju kekanaknye okay tapi boleh dibeli kat mana-mana pun. Baju adultnye yang teruk! Construction yang agak teruk dan design yang sangat kurang. Nampak biasa-biasa je. Mungkin tekanan menyebabkan dia nie kurang menyerlah. Saya percaya design dia tak kurang hebatnya. Kalau tak masakan dia terpilih ke show nie kan. Ramai lagi yang gi audition tapi dia yang terpilih.



Rabu, 17 Februari 2010

Project Runway S7 Ep5: Cover Girl

Semua designer berkumpul di bangunan Hearst yang sangat mengagumkan. Reka bentuk bangunan nie menarik sangat. Kat situ Tim sedang menunggu bersama Joanna Coles, editor-in-chief of Marie Claire. Mereka mengumumkan challange kali ni di mana designer diminta untuk mereka satu persalinan bagi kulit hadapan majalah Marie Claire. Baju tu akan dipakai oleh Heidi Klum dalam cover majalah keluaran April nanti. Menurut Tim ini merupakan cabaran terbesar dalam sejarah project runway. Oleh sebab tu imuniti tak akan di berikan pada pemenang kali ni. Joanna Coles memberitahu beberapa guide line pada designer apa yang harus dan tidak dalam mereka outfit untuk cover. Warna adalah faktor yang paling penting. Warna-warna yang terlalu terang tidak sesuai, ini kerana pembaca tak akan tertarik untuk mengambil majalah. Printed fabrik pulak tidak sesuai karana pembaca akan susah nak baca head word. Jom kita ke runway.


Bagi saya baju rekaan Amy nie very interesting. Dia sorang je yang guna printed fabrik. Hem line yang tak sama menambahkan keunikkan dress nie. Walaupun dress nie nampak cantik dan menarik, ia tak sesuai untuk dijadikan penghias kulit majalah. Terlalu banyak colour. Kalau banyak warna pada fabrik tulisan pada kulit majalah susah untuk dibaca. Joanna dah bagi tau semua nie. Tapi apa pun dress dia memang yang menarik perhatian saya.



Mila berkedudukkan bottom 3 kali nie. Akibat terkalu angkuh dan over confident Mila telah mereka outfit yang sangat dull dan tak menarik. Menurut dia identiti rekaannya ialah colour block. Mungkin sebelum nie paduan warna colour blocknye menjadi tapi tidak kali nie. Semuanye tak kena dengan rekaan Mila kali nie. Dia yang kelihatan terkejut masa juri bagi komen terkelu je. Tak tau apa nak cakap. Jahitan dia pun tak kemas terutama pada colour block yang dibanggakan tu.




Janeane sorang lagi berkedukkan bottom 2. Dia cuba meyakinkan juri yang rekaan dia kali ie berinspirasikan ocean. Namun tak menjadi. Joanna komen rekaan Janeane macam berinspirasikan poluted ocean. Ouch...bisenye. Menurut Micheal selaku juri terlalu banyak detail dia letakkan pada outfitnye. Too massey. Dia perlu tahu apa yang perlu dan tidak dalam mereka satu-satu outfit.





Anna you're out! Itulah ungkapan yang paling di takuti oleh designer. Tapi ape nak wat dah tiba mase dia. Rekaan dia kali nie memang langsung tak menarik. Tapi tak le borok sangat. Ade ke outfit gitu nak dibagi kat Heidi pakai. Ada ka! Walau macammana pun ketelitian jahitannya memang kemas. Rekaan dia kali nie macam untuk orang nak gi ke mall untuk shopping je, bukannye untuk cover majalah!








Anthony
di pilih sebagai pemenang kali nie. Outfit rekaan dia memang out standing kali nie. Pemilihan yang menarik. Shoulder detail dia sangat menarik. Walaupun mula=mula dia meragui rekaan dia tapi tengok le hasilnye. Syabas!! Selaku pemenang rekakan dia bakal keluar dalam kulit majalah Marie Claire bulan April nanti.

Rabu, 10 Februari 2010

Bye..bye..Jesus

Kali nie designer diminta untuk mereka untuk Fashion Gala. Rekaan harus mengunakan fabrik warna merah yang telah disediakan bersama dengan elimen dari Campbell's brand. Ala sup dalam tin tu le. Kali nie jugak model istimewa digunakan. Model yang asal dok goyang kaki le sekejap. Model terdiri dari wanita-wanita yang pernah menghadapi masalah komplikasi jantung. Semua nie kiranye yang terselamat dari insiden jantung le. Saiz modelnye tentunye pelbagai bentuk badannye. Pendek, gemuk, kurus dan macam-macam. Budget USD100 diberikan kali ini. Baju pemenang akan di jual di projectrunway.com, dan akan mememani model mereka ke Campbell’s Red Dress Awards at Fashion Week nanti. Mari kita sorotkan siapa berkedudukan top 3 dan bottom 3.


Pemenang kali ini Amy, dengan rekaan yang sangat menarik dan cantik. Nampak mahal. Amy menampilkan rekaan berpotongan strapless Greek Godess. Ala-ala zaman Hercules gitu. Kombinasi fabiknye cukup menarik dan berjaya mengasilkan dress yang very feminin dan flowing silhouettenye.



Mila pula menghasilkan rekaan dress pamjang bermotifkan bintang. Juri amat menyukainye. Saya tak faham kenapa. Bagi saya kalau di lihat rekaannye macam kostum Wonder Women nak pergi majlis makan malam. Tak flattering langsung. Entah apa-apa entah. Mungkin juri suka sebab nampak petriotik sikit. Tapi kalau nak diikutkan siapa yang nak pakai dress bermotifkan gini melainkan masa 4th of July, hari kebangsaan USA!! Kekadang juri nie merapu jugak.




Maya pulak menampilkan dress yang agak unik. Walaupun constructionnye harus diperkemaskan lagi namun vision rekaannye ada potensi untuk dikembangkan lagi. Di bahagian dada dibuat abstract heart-shaped dari fabrik gold melambangkan model nie telah berjaya sembuh dari penyakit jantung.

Kalau itu top 3 lali nie bottom 3 pulak. Rasanya bottom 3 kali nie tak terkezut langsung. Rekaan dia orang nie memang hampeh!


Mula-mula sekali Ana. Rekaan dia kali nie sebenarnya tak le teruk sangan kalau dia ambik masa sikit untuk adjust kat bahgian tetentu model. Tapi mungkin masa tak cukup bagi dia ke ape ke tak tau le. Rekaan dia menampakkan modelnye lebih besar dari asal. Masa dalam working room dia bagitau Tim Gunn, dia nak nampakkan model dia lebih ramping tapi ape dah jadi. Juri pun bersetuju rekaan dia menampakkan bahagian atas modelnye besar dan tak seimbang. Macam nangka kena balut!!!!


Yang seterusnya Jesse. Rekaannye teruk jugak le. Nampak makcik-makcik punya baju. Lengkap dengan jaket putihnye. Masa dalam working room dengan banggannye dia cakap jaket rekaan dia akan bagi impak pada keseluruhan rekaan. Elemen Campbell pun tak digunakan dengan sempurna. Dia buma buat broach makcik-makcik je. Buruknye!! Dipadankan pulak dengan kasut lilit tali. Macam tak kene je.


Jesus pulak mangsa kena 'potong' kali nie. Tapi secara peribadinye bagi saya, Jesus sepatutnye dah keluar lebih awal sebab dah berkali-kali dia berkedudukan bottom 3. Rekaannye kali nie terlalu sendat. Walaupun model yang dia dapat ada shape, tapi tak semestinye dia kena buat baju macam nie. Katakan le alasan dia nak menyerlahkan lagi bentuk badan model sekali pun takkan le sesendat nie. Dah le tu dress pendek pulak tu. Ditambah lagi dengan deretan Oktan di bahagian atas tengkuk macam tali je. Nampak macam model nie nak ke "lorong-lorong belakang mati je". Nak menjalankan "perniagaan". Bila juri dah komen yang pedas-pedas dia boleh cakap dia terkejut!! Apa yang dia harapkan dari rekaan macam tu?

Selasa, 2 Februari 2010

Lagi Baju Nikah

Dah agak lama jugak saya tak posting hasil kerja dalam blog nie. Bukan apa, tak de masa nak snap gambar baju tu. Baru nak snap dah tuannye datang ambik. Apa nak buat semua orang nak cepat. Tempahan baju pengantin makin banyak. Maklum le butik pengantin tumbuh macam cendawan lepas hujan. Ada duit je terus nak bukak butik pengantin. Sekarang nie senang, nak baju tempah atau terus beli je, tak tau pasang pelamin upah je orang. Tak pandai nak make-up, sub kat orang lain. Pendek cerita apa yang penting duit. Ada duit semua jalan. Lagi pun sekarang banyak kedai jual peralatan pengantin cuma prelu pandai pilih harga yang berpatutan. Nak berurusan dengan internet pun dah ada.

Kali nie saya postkan gambar baju nikah/resipsi malam. Orang sini panggil "potong kek". Base kainnye warna cream. Lacenye ada cording warna oren, hijau dan ungu. Saya memilih untuk menyerlahkan warna oren sebab warna oren lebih striking. Dari jauh pun dah nampak. Meletop! Potongannye saya buat macam baju kakak ipar saya yang warna merah dalam entri sebelum nie. Nie atas pemintaan pemilik baju. Masa dia datang hantar kain tu ternampak baju kakak ipar saya, jadi terus dia berkenan. Nak buat sebijik macam tu katanye. Ikut je lah, pelanggan kan. Dia bagi kain tak cukup jadi, terpaksalah saya beli lain untuk tambahan. Kat sisi payah jugak nak cari warna dan jenis kain yang sama macam yang diberi, sebabnye dia beli kat mana entah. Biasa le lain kilang lain le kainnya walaupun dari spisis yang sama. Warna kainnye berbeza sikit jadi saya lapikkan dengan kain shifon untuk cover sikit le. Lagi pun shifon nampak lagi flown jatuh gitu dan feminin. Saya sulam tampalkan kat bahagian lutut tu. Kain nie potongan duyung, kembang dari bahagian lutut ke bawah. Senang nak jalan dan nak duduk kat bawah. Nikah kata kan. Bajunye pulak saya perinchikan dengan sulaman manik warna oren ala crumble kat empire cut dan bahagian sambungan tangan. Nampak menyerlah gitu. Bahagian dada di tabur dengan manik warna oren jugak. Macam tu jugak kat bahagian sambungan kain. Tangannye tangan belon berpleat.

Nie pulak macam macam biasa. Kalau baju lelaki tu tak de lain le melainkan baju sikap. Rasanye entah berapa banyak dah saya masukkan gambar baju sikap nie. Melambak lagi. Rasanye cukup-cukup le tu kan. Tak pe lah...kali nie songket warna kelabu. Dikatakan warna kelabu akan menjadi warna pilihan tahun nie. Cantik jugak warna nie. Kalau baju pengantin perempiannye pulak boleh di gandingkan dengan lace warna ape ye. Nanti nak eksperimen le. Buat potongan moden. Pasti cantik.

Isnin, 1 Februari 2010

Ping oh Ping


Teruja jugak bila dengar Heidi mengumumkan "Ping I'm sorry you're out"! At last keluar jugak minah sorang nie. Walaupun sepatutnye si Ping nie dah keluar awal-awal lagi. Entah kenapa juri sayang sangat kat dia nie sampai kena tunggu sampai dua penyingkiran baru nak singkirkan dia. Tapi kalau dilihat dari bio, dia nie bukan calang-calang designer. Ping menghabiskan pengajian dalam bidang fesyen pada 2006 dari Istituto Marangoni, Milan Italy. Salah sebuah institusi pengajian fesyen yang terkemuka bukan aje ada kat Milan malah kat London dan Paris. Kalau di nilai dari pencapaian akedemik dan pengalaman, memang Ping seorang yang hebat. Dia mendapat internship dari Luisa Beccaria seorang designer hebat dari Itali dan BLESS dari Paris. Hebat tak!! Tapi entah apa silapnye design dia tak sehebat mana. Mungkin sebab tekanan pertandingan. Biasalah adat bertanding.




Semuanya bermula bila designer bertemu Tim di sebuah museum art di mana di pamerkan busana klasik couture dari designer tersohor dunia seperti Dior, YSL, Balenciaga dan lain-lain. Cantik, memang cantik . Walaupun ia klasik ia tetap nampak cantik menawan. Designer perlu menyiapkan satu busana berinspirasikan salah satu rekaan couture yang dipamerkan. Mereka di pecahkan kepada kumpulan 2 orang satu kumpulan. Sebelum selesai kerja menyiapkan hasil rekaan, mereka di minta pulak untuk menyiapkan second look yang berinspirasikan dari rekaan salah seorang dari designer yang bertanding. Tapi semua designer metain ayu je. Mungkin dia orang dah tahu apa yang akan berlaku. Mana taknye bukan pertama kali produksi buat kezutan cam nie kan. Dia orang dah lali dah. Second look nie, designer perlu menyiapkan satu lagi rekaan yang less look dari yang first look. Kiranya untuk orang kopak dan satbang le. Budgetnye 10% dari jumlah budget first look. Budget keseluruhan kali nie $USD500. Budget yang paling tinggi dalam sejarah Project Runway. Dashat...dashat. Nie senarai kumpulan yang telah di pilih:

Janeane & Ben -- Mila & Jonathan
Jesus & Amy -- Ping & Jesse
Emilio & Anna -- Maya & Jay
Jay & Maya -- Janeane & Ben
Mila & Jonathan -- Anthony & Seth Aaron
Anthony & Seth -- Jesus & Amy
Ping & Jesse -- Emilio & Anna
Jesus & Amy -- Ping & Jesse
Emilio & Anna -- Maya & Jay
Jay & Maya -- Janeane & Ben
Mila & Jonathan -- Anthony & Seth Aaron
Anthony & Seth -- Jesus & Amy
Ping & Jesse -- Emilio & Anna

Ini design yang saya suka. Menarik sangat. Tapi Jesus sangat bernasib baik kali nie sebab memilih Amy sebagai rakan kumpulan. Tu yang dapat menghasikkan design yang sangat cantik menarik nie. Kalau nak dinilai dari "pencapaian" Jesus 2 episod sebelum nie...hai hanchus!! Saya yakin Amy kena bekerja lebih teruk untuk memastikan design dengan mereka-mereka sekali tak terkeluar. Lebih malang lagi mereka terpaksa menyiapkan second look berinspirasikan design terhebat...design Ping!! Ini gambar first looknye. Menarik dengan perinchian di bahagian lengan. Fabrik see trough di gunakan bagi menampakkan busana nie lagi seksi.




Top 2 group pulak Jay/Maya dan Mila/Johnathan. Kedua-dua rekaan Jay/Maya sangat menarik. First look mereka mempunyai shoulder detail yang sangat menarik. Sekali pandang je pun design tu nampak menyerlah. Second look dia orang pun cantik. malah lebih cantik dari rekaan asal. nampak lebih mahal dari rekaan asal. Down sidenye Jay nampak kureng bekerja sikit, mungkin sebab dia dah ada imunity. Kalau dia tekun sikit pasti rekaan yang lebih hebat dapat di hasilkan. Mila menang kali nie dengan rekaan yang menarik. Jaketnye unik dan cantik! Nampak dari mana inspirasinye. Johnathan tak dapat ape pun cuma "you're safe". Dia claim dia buat semuanye, Mila cuma menyiapkan jaket je. Tapi dia mesti ingat jaket tu le yang memberi impak yang besar dalam rekaan mereka.

Nie pakaian yang terkeluar. Ping's design. Tentu ramai yang nak tengokkan! Bak kata Nina "I feel like this is just a bunch of fabric wrapped around a model." Kalau model tu tak pegang kain tu entah apa-apa design dia. Apa pun good luck pada Ping . Mungkin dia lebih diterima di dunia luar.