Rabu, 10 Februari 2010

Bye..bye..Jesus

Kali nie designer diminta untuk mereka untuk Fashion Gala. Rekaan harus mengunakan fabrik warna merah yang telah disediakan bersama dengan elimen dari Campbell's brand. Ala sup dalam tin tu le. Kali nie jugak model istimewa digunakan. Model yang asal dok goyang kaki le sekejap. Model terdiri dari wanita-wanita yang pernah menghadapi masalah komplikasi jantung. Semua nie kiranye yang terselamat dari insiden jantung le. Saiz modelnye tentunye pelbagai bentuk badannye. Pendek, gemuk, kurus dan macam-macam. Budget USD100 diberikan kali ini. Baju pemenang akan di jual di projectrunway.com, dan akan mememani model mereka ke Campbell’s Red Dress Awards at Fashion Week nanti. Mari kita sorotkan siapa berkedudukan top 3 dan bottom 3.


Pemenang kali ini Amy, dengan rekaan yang sangat menarik dan cantik. Nampak mahal. Amy menampilkan rekaan berpotongan strapless Greek Godess. Ala-ala zaman Hercules gitu. Kombinasi fabiknye cukup menarik dan berjaya mengasilkan dress yang very feminin dan flowing silhouettenye.



Mila pula menghasilkan rekaan dress pamjang bermotifkan bintang. Juri amat menyukainye. Saya tak faham kenapa. Bagi saya kalau di lihat rekaannye macam kostum Wonder Women nak pergi majlis makan malam. Tak flattering langsung. Entah apa-apa entah. Mungkin juri suka sebab nampak petriotik sikit. Tapi kalau nak diikutkan siapa yang nak pakai dress bermotifkan gini melainkan masa 4th of July, hari kebangsaan USA!! Kekadang juri nie merapu jugak.




Maya pulak menampilkan dress yang agak unik. Walaupun constructionnye harus diperkemaskan lagi namun vision rekaannye ada potensi untuk dikembangkan lagi. Di bahagian dada dibuat abstract heart-shaped dari fabrik gold melambangkan model nie telah berjaya sembuh dari penyakit jantung.

Kalau itu top 3 lali nie bottom 3 pulak. Rasanya bottom 3 kali nie tak terkezut langsung. Rekaan dia orang nie memang hampeh!


Mula-mula sekali Ana. Rekaan dia kali nie sebenarnya tak le teruk sangan kalau dia ambik masa sikit untuk adjust kat bahgian tetentu model. Tapi mungkin masa tak cukup bagi dia ke ape ke tak tau le. Rekaan dia menampakkan modelnye lebih besar dari asal. Masa dalam working room dia bagitau Tim Gunn, dia nak nampakkan model dia lebih ramping tapi ape dah jadi. Juri pun bersetuju rekaan dia menampakkan bahagian atas modelnye besar dan tak seimbang. Macam nangka kena balut!!!!


Yang seterusnya Jesse. Rekaannye teruk jugak le. Nampak makcik-makcik punya baju. Lengkap dengan jaket putihnye. Masa dalam working room dengan banggannye dia cakap jaket rekaan dia akan bagi impak pada keseluruhan rekaan. Elemen Campbell pun tak digunakan dengan sempurna. Dia buma buat broach makcik-makcik je. Buruknye!! Dipadankan pulak dengan kasut lilit tali. Macam tak kene je.


Jesus pulak mangsa kena 'potong' kali nie. Tapi secara peribadinye bagi saya, Jesus sepatutnye dah keluar lebih awal sebab dah berkali-kali dia berkedudukan bottom 3. Rekaannye kali nie terlalu sendat. Walaupun model yang dia dapat ada shape, tapi tak semestinye dia kena buat baju macam nie. Katakan le alasan dia nak menyerlahkan lagi bentuk badan model sekali pun takkan le sesendat nie. Dah le tu dress pendek pulak tu. Ditambah lagi dengan deretan Oktan di bahagian atas tengkuk macam tali je. Nampak macam model nie nak ke "lorong-lorong belakang mati je". Nak menjalankan "perniagaan". Bila juri dah komen yang pedas-pedas dia boleh cakap dia terkejut!! Apa yang dia harapkan dari rekaan macam tu?

0 ulasan: