Selasa, 23 Februari 2010

Project Runway S7 Ep6: Mommy & Me

Deigner harus mereka pakain untuk kekanak berusia 5 hingga 8 tahun. Pakaian mereka haruslah fashionable dan bersesuaian dengan usia mereka. Ramai desinger agak risau kerana tak pernah mereka pakaian kekanak. Ikutkan pakaian kekanak nie agak rumit tapi mudah nak disiapkan sebab kecik je.
Kebiasaannye Heidi hanya akan memaklumkan cabaran yang bakal dibuat tapi kali nie dia terus memaklumkan model baru yang akan digunakan. Tak lama lepas tu keluar le kekanak di atas pentas peragaan. Kali nie jugak kekanak yang memilih designer mereka. Tim tak de kat situ. Lepas tu baru Tim muncul di working room. Keesokan harinya Tim membawa kabaran yang kurang disenangi designers. Mereka harus melengkapkan cabaran dengan menyiapkan outfit kedua iaitu outfit model mereka. Outfit tu sebagai outfit komplimentari pada outfit kekanak yang teleh disiapkan. Ambik kau... terlopng.



Rekaan Jesse kali nie agak menarik. Ini meletakkan dia sebagai top 3. Baju kekanaknye memang menarik dan cute. Dengan masa yang singkat Jesse mampu menyiapkan satu tailored jacket yang sangat cantik. Ditambah lagi dengan klip rambut kekanak tu. Cute sangat. Tapi downsidenye baju model adultnye tu ada kureng sikit. Mungkin masa tak cukup nak buat rekaan yang lebih ranggi. Juri pun bersependapat design outfit kedua-dua model memang nampak persamaan dan compliment antara satu sama lain, namun ia kurang menarik dari segi design baju adultnye. Nampak simpel sangat. Tapi model berjaya carry baju tu dengan confident dan jayanye. Taniah!





Rekaan Jay mantap sekali. Paduan rekaan anak dan ibu nie memang menarik sekali dan nampak melengkapi satu sama lain. Warna plum yang digunakan begitu menyerlah sekali ditambah lagi dengan teknik jahitan yang sangat teliti. Saya menjangkakan Jay akan memenangi cabaran kali nie tapi bukan rezeki dia. Apa nak wat kan. Apa pun teknik ropol yang dia buat pada bawah skirt outfit kekanak dan bahagian badan baju model tu memang nampak menarik sangat. Macam mana dia but yek. Ini menampakkan teknikal skil yang ada pada dia nie memang tinggi. Tengok bahagian belakang baju kekanaknye pun ada design yang tak kurang menariknye. Semua rekaan dia sepanjang musim nie nampak peningkatannye dari satu cabaran ke cabaran lain.






Seth Aaron tampil dengan rekaan yang sungguh bergaya dan berkeyakinan. Rekaannya kali nie sangat sophisticated dan nampak mewah. Kedua-dua rekaan Seath kali nie memang tak dapat di sangkal lagi kehebatannye. Saya sangat bersetuju dengan keputusan juri untuk memberi kemenangan pada rekaan Seath Aaron kali nie. Kita tengok rekaan kekanaknye dulu. Cute sangat, dengan rekaan jaket berhud serta paduan warna pink nenampak lagi kecutetan outfit tu. Ada bintang lagi kat bahagian belakang jaket tu. Baru le sesuai taruh bintang kat baju camnie bukan macam dress Mila ala Wander Women tu. Jaket adultnye sangat cantikkan. Strip tu dia cantumkan dari 2 fabik yang berbeza bukannye kain tu dah ada corak gitu. Tailoring skillnye sangat tinggi. The best tailoring dalam seluruh season kata Michael Kors. Saya setuju!



Rekaan Jonathan seba tak kena kali nie. Dia cuba mengetengahkan satu rekaan yang berbeza yang belum pernah dia lakukan sebelum nie. Tapi percaturan dia sama sekali tak menjadi. Azab hasilnye. Kesian dia. masa kat working romm dengan confidentnye dia kata rekaan dia kali nie paling meletop! Ape dah jadi?? Dia memulakan rekaan baju kekanak yang tak le teruk sangat. Design baju tu ok. Tapi bila dah dibagi cabaran untuk buat baju adult sebagai komplimentari baju kekanak dah lain jadinye. Bak kata Michael Kors macam conceptual toilet paper twins. Kalaudi lihat macam baju Bjork yang borok tu, cumanye tak de kepala swan lilit kat tengkuk.




Nie sorang lagi. Tak tau apa dah jadi pada rekaan Amy kali nie. Azabnye di tahap dedewa. Nie le di katakan rekaan syok sendiri. Even Heidi tak percaya rekaan nie hasil dari garapan Amy. Tim dah tegur rekaan dia nie tapi seperti biasa designer, ego. Percaya sangat dengan design dia. Ha nie hasilnye. Kombinasi colour pallet yang langsung tak menarik. Ditambah dengan rekaan seluar clown yang entak apa-apa. Dia memang layak menduduki bottom 2 minggu nie dengan rekaan yang begitu. Kalau Amy masih mengamalkan rekaan macam nie alamat nie kena pancong le minggu depan. Kononnye dia nak buat effect sisik ala dress kat Oscar satu ketika dulu tapi tak menjadi. Model kekanak tu pun meragui seluar tu nie kan juri. Azab...azab!



Yang nie tah heran le. Dah berapa kali dia berkedudukan bottom. Tiba masanye dia meninggalkan pentas Project Runway. Janeane pun macam designer yang kita akan lupa. Sebelum nie pun dia macam blend je. Kalau nampak dia tentu kita akan tanya eh.. siapa tu ekk? Rekaan dia tak le seteruk Amy namun terlalu banyak kekurangan dari segi design. Baju kekanaknye okay tapi boleh dibeli kat mana-mana pun. Baju adultnye yang teruk! Construction yang agak teruk dan design yang sangat kurang. Nampak biasa-biasa je. Mungkin tekanan menyebabkan dia nie kurang menyerlah. Saya percaya design dia tak kurang hebatnya. Kalau tak masakan dia terpilih ke show nie kan. Ramai lagi yang gi audition tapi dia yang terpilih.



1 ulasan:

Dr. Zuhaira berkata...

Salam Sis Sewcut & semua pembaca blog ni,

Saya sangat memerlukan jasa baik anda semua utk participate dlm survey saya.

Disamping itu, anda juga berpeluang memenangi 4Gb Kingston Data Traveler atau 250GB Maxtor External Hard Disk.

Sila layari:
http://emilayusof.com/2010/01/blog-survey/

atau boleh terus ke:
http://www.surveygizmo.com/s/187637/blog-evaluation

TQVM
-zu-