Rabu, 15 Julai 2009

Sulam "Tarzan"

Baju nie dihantar oleh seorang pelanggan yang memiliki butik pengantin area kediaman saya. Dah lama jugak dia hantar baju nie. Saya dah cakap tak de masa nak buat tapi dia nak jugak. Tambah lama nak menyiapkannya bila mesin sulam saya rosak. Kena baiki lagi. Dah di hantar baik pulih pun masih tak elok lagi. Naik menyampah dibuatnya. Memang impian saya nak beli mesin yang baru bila cukup budget nanti. Nak ganti kan mesin sekarang nie. Bukannya murah kurang-kurang pun RM15 ribu. Tu yang nak kumpul tu. Saya beli mesin ni pun RM7 ribu lebih pasal hutang, ala brand Singer atau lebih tepat Singer Futura. Sesiapa yang ada mesin nie tau le azabnya nak pakainya. Nanti saya akan ceritakan pasan mesin azab nie di masa depan. Sampai ke Tribunal Tuntutan Pengguna le kalau nak cerita pasal mesin azab nie. Sakit hatinya tak hilang sampai sekarang. Nanti saya cerita yek. Kali nie pasal baju nie.

Baju nie kain sutera. Mulanya saya ingatkan kain sentetik biasa tu. Boleh le dibakar hujungnya lepas disulam kan, tapi sutera ropenye. Dah satu lagi kerja lagi, kena gunting cermat-cermat. Nak sulam pada kain chifon pun satu malapetaka. Bukannya senang. Benang nak kena sama atas bawah kalau tak borok pulak hasilnya. Test punya test akhirnya nampak elok jugak. Kena test kat kain chifon lain dulu baru sulam kat kain betulnya. Kalau silap parah dik! Mana nak menggantinya. Nak lagi cantik si Futura azab nie mana boleh buat lagi elok, setakat nie je le. Okay lah tu je yang termampu. Designnya saya buat sendiri, guna perisian sulam kat komputer. Bukan brand Singer sebab yang Singer bagi tu tak berguna! Nak designnya pun makan masa. Nak sulamnya pun makan masa sebab si Futura azab tu slow sangat.

Lepas siap sulamnya baru saya potong bajunya mengikut pola baju yag telah saya sediakan sebelum nie. Dah potong, jahit macam biasa. Baru di jahit manik. Asalnya saya nak jahit manik ala-ala taman bunga kat tengkuknya, dah nak tabur pulak tuannya. Saya cakap manik tabur nie ala-ala dah ketinggalan sikit. Dia tak kisah. Hentam je lah. Dah itu permintaannya kan. Ikut je lah. Warna maniknya saya guna warna yang paling hampir dengan warna benang sulam tu, bagi nampak kilat je. Lagipun saya sulam simple je cuma manik jelujur yang si selang-selikan dengan labuci. Sulamannya mungkin nampak statik sikit le sebab pakai mesin komputer bukan sulam ayak. Terus terang saya katakan saya tak mahir dengan sulam ayak. Dulu ada jugak belajar joget mesinnya, payah sangat terkangkang-kangkang di buatnya. Sesiapa yang pernah belajar tu paham le maksud saya. Sekarang ada teknologi, pakai je lah. Sulam ayak kalau nak cantik pengalamannya kena bertahun-tahun. Macam cikgu saya dulu berpengalaman 20 tahun. Pernah berkhidmat dengan Bill Keith lagi. Hebat tak hebatnya dia. Sulamnya memang cantik macam komputer punya.

Baju sulam macam nie pun ramai yang bertanya pada saya harganya. Kalau yang macam nie saya kira RM250 termasuk manik, sulam dan upah bajunya. Kalau ada yang murah lagi tak tahu le saya. Yang mahal lagi banyak saya dengar. Kisah hari nie pun untuk tatapan Shiela dan semua orang yang bertanya saya pasal baju sulam tarzan nie. Moga berpuas hati. Buat Mak Teh nanti saya tuliskan tutorial pasal mesin jahit kecik tu ye. Sabo ye.

2 ulasan:

GABAN berkata...

salam,

saya mmg bercadang nak bli futura ni..hmmm dah baca entri ni sekurang2nya tau la sy futura tu lebih byk kurang dari lebihnyer..hehehe..

Sheila berkata...

Terima kasih sebab bagi penerangan panjang lebar kat sini...

Teman pun dah cakap NO kat orang yang bertanya tu. Tapi keme memang le teruja nengok hasil kerja kome ni, tabik springgg...toing-toing-