Jumaat, 31 Julai 2009

Untuk MakTeh

Sorry bebanyak ye... dak agak lama tak tulis entri. Maklum le dah nak masuk bulan pose nie sibuk sikit le. Dah nak bersawang dah sesawang saya nie. Nak menyiapkan tempahan yang ade. Masuk bulan pose nanti tak le banyak sangat keje yang nak dibuat. Tak yak le nak rushing sangat. Banyak keje yang dah selesai. Tunggu duit mashyuk je he...he..

Entri nie khas buat Mak Teh. Hari tu Mak Teh ada mintak saya tunjukkan cammana nak pakai mesin jahit comel tu. Sory le Mak Teh sebab agak lambat buat demo nie. Harap Mak Teh puas hati dengan penerangan panjang lebar dari saya nie yek. Orang lain yang nak tahu cammana agaknya mesin nie berfungsi pun boleh dapat manafaat okey. Lain kali kalau dah beli mesin jahit comel nie dan dah terlupa gimana nak gunakannya boleh rujuk kat sini yek.

Mula-mula saya tunjukkan camna nak masukkan benang pada mesin nie. Saya gunakan bobbin je. Mesin nie boleh gunakan benang biasa yang kecik pendek yang biasa tu tak leh, panjang sangat. Carik yang pendek, kebiasanya jenama Kucing atau Kerbau. Cucuk kat tepi mesin. Dari bobbin atau skoci, masukkan benang ke lubang plastik macam yang di tunjukkan. Tarik benang tu panjang sikit.




Tarik benang ke tension, lilitkan sekali. Tension nie boleh di laras jugak mengikut jenis kain yang nak di jahit. Tu yang hebatnya mesin comel nie. Cuma pulas skrew tu je untuk ketat atau longgar.






Masukkan benang ke lubang jarum. Hati-hati sikit. Nak senang lagi gunakan threader yang disertakan. Kalau tak de beli kat kedai atau pakai je penyepit. Ala benda alah seutas dawai yang selalu orang rabun pakai untuk masukkan benang kat jarum tu.

Angkat naik kaki mesin. Tarik je ke atas. Selitkan kain yang nak dijahit.











Lepas kain yang nak di jahit tu diselitkan ke mesin tadi, mulakan jahitan dengan menekan mesin macam stapler. Mudah je. Selesai jahitan klik sekali dan tarik benang kat jarum sebelum memotongnya. Keluarkan kain dan terbalikkan. Anda akan nampak jahitan macam rantai. Tarik salah satu loop rantai ke atas. Kemudian buat satu simpulan untuk mematikan jahitan. Kalau tak buat camnie jahitan tadi akan terburai balik. Jadi pastikan langkah ini dibuat. Ramai orang tak buat langkah nie. Jahitan anda selesai. Selamat mencuba!