Selasa, 26 Januari 2010

Project Runway S7 E2

Hari Jumaat lalu episod ke 2 project runway musim ke 7 ke udara. Seperti biasa le kena tengok kat internet. Kalau nak tunggu tv sini, entah bila baru nak di siarkan. Balik-balik siarkan season yang lama.


Episod kali ini bermula dengan pertemuan designer dengan Tim Gunn di sebuah ladang kentang bersama model-model di belakangnye yang mengenakan satu busana yang "cantik sangat"....GUNI KENTANG!!!

Bedasarkan pepatah "She's so pretty she would look good in a sack," designers akan menyiapkan satu persalinan cocktail berasaskan guni kentang ini sebagai fabrik utama. Kali nie model-model bertindak sebagai pelanggan yang mana mereka memilih sendiri designer yang mereka mahukan. Sesudah semua episod drama nie Tim mengumumkan mereka dibenarkan menggunakan apa saja triming yang telah disediakan. Tapi mereka harus menitik-beratkan guni kentang ini adalah bahan utama dalam menghasilkan busana mereka nanti.

Kebanyakkan designers kali ini memilih untuk mewarnakan guni kentang mereka bagi menaikkan lagi seri guni tu. Kebanyakkannya mewarnakan dengan warna merah dan hitam. Hasilnya tak kurang menariknye. Kita sorotkan kembali busana yang diperagakan di pentas peragaan hari tu.


Anthony dan Ben memilih warna merah untuk busana rekaan mereka kali ini. Anthony merekaan satu gaun cocktail strapless dengan drape skirt yang sangat menawan. Begitu juga dengan Ben, cuma dia memilih untuk mereka bahagian skirt kembang dan sedikit drape shoulder dibahagian bahu. Jonathan pula menambah lace triming dalam rekaannya bagi mewujudkan elimen mewah.

Empat designners nie kira okey je lah. Rekaan Maya nampak okey tapi tak jadi seperti yang di ingininye. Seth Aaron punye rekaan dengan hud kepalanye nampak kurang merarik dengan skirt yang dihasilkan. Jahitannye nampak kurang kemas dan kain guni tu akan nampak lagi menarik kalau diwarnakan. Rekaan Jeneane Marie dan Anna pulak nampak biasa dan dah ada di pasaran. Tak ade apa yang istimewanye.



Dress
Emilio juga nampak menarik dengan geometik patching di bahagian depan dress. Mungkin ini identiti designer nie. Sebab ini kali kedua dia menggunakan teknik ini. Dengan menggunakan teknik yang sama dia telah diistiharkan juara oleh para juri dalam challenge sebelumnye. Tapi harus di ingat semua designers tidak akan tahan lama dalam rancangan nie, jika mereka terus memperagakan hasil rekaan dengan teknik yang sama dalam setiap rekaan mereka. Kalau asyik-asyik benda yang sama je sapa tak boring kan. Rekaan Jesse pulak nampak sedikit slopy dari segi constructionnye. Nampak sedikit boring tapi, rekaannye agak berlainan dari designers yang lain sebab dia memilih untuk mereka seluar dan jacket.


Rekan Mila dipilih antara top3 kali ini. Dia menampilkan rekaan yang sangat menarik dari segi design maupun warna yang dipilih. Tapi juri ada sikit keraguan sebab dadi sedikit gap di bahagina dada. Heidi terus mempertahankan rekan Mila. Nina berpendapat rekan Mila sangat menarik dan nampak mahal. Begitu juga dengan rekan Amy. Rekaannya cute sangat. Juri berpendapat rekaan Amy sangat menarik walaupun jelas nampak yang matirialnya berasaskan guni kentang! Dia menggunakan teknik Dip Dye pada hujung skirtnya. Nampak cute sanagatkan. Jay Nicolas telah di istiharkan sebagai juara sekali gus mendapat imuniti bagi cabaran seterusnya. Jay yang tampil dengan rekaan yang sangat elegent menambat hari juri. Rekaannye nampak mahal dan mewah.

Kalau ada top 3 mesti ada bottom 3. Bottom 3 kali ini milik Jesus. Ping dan Pamela. Jesus melakukan satu kesilapan yang besar dimana dia telah menutup sepenuhnya kain guni nie dengan reben. Walau pun telah ditegur oleh Tim selaku mentor, dia tetap meneruskan rekaannya. Akibatnye hah..bottom 3 engko. Rekaan Ping pulak...azab bebeno! Rekaan yang sangat buruk. Dah le punggung model terjungket keluar sebab skirtnye pendek sangat ladi di belahkan. Apa le bebal punya designer. Saya ingatkan dia akan terkeluar tapi tak. Hairan!! Mungkin juri nak tengok bahagian lain pulak yang terkeluar akan datang! man nak tau kan. Yang tersingkir Pamela. Rekaannya biasa saja walaupun nampak besar tapi teknik mewarnanye sangat cantik...meletop! Dia berjaya menghasilkan warna seakan kain denim. Hebat jugak kan. Bagi saya Pamela layak untuk terus berada dalam pertandingan nie. Ping yang harus keluar!! Alasan Ping tidak memahami kehendah challange tidak boleh diterima sama sekali. Dia menggunakan status bangsa dia. Ada ke logik. kalau tak faham kenapa masuk bertanding. Drama...drama...drama.

Sabtu, 16 Januari 2010

Project Runway kembali

Project runway masuk musim ke 7 kembali menemui peminatnya mulai semalam. Kini ia kembali ke kota fesyen New York. Kembali bersama juri dan hos yang sama. Yang bezanye Heidi kini kembali dengan berbadan dua. Rasanya dah berapa kali dia mengandung dalam siri nie ye. 16 designer di himpunkan, 3 akan ke New York Feshion Week, 1 akan dinobatkan sebagai juara Project Runway musim ke 7.

Untuk episod pertama ini, sebaik saja sesi pengenalan designer dimaklumkan challenge pertama. Mereka diminta berkumpul di Central Park dimana Tim menunggu untuk memberi arahan seterusnye. Di sana tergantung beberapa fabrik dari Mood selaku penaja textile Project Runway. Designer diminta untuk menambil seberapa banyak fabrik yang mungkin dalam masa 3 minit. Lepas masa tamat designer diminta memilih 5 dari fabrik yang di ambil seberum ini. Disini ketelitian dan kepintaran seseorang designer di uji untuk memastikan baju yang akan dihasilkan nanti bersesuaian dan tepat dengan rekaan yang bakal di siapkan.

15 designer yang selamat, memperoleh markah yang cukup untuk melayakkan mereka ke pusingan seterusnye. Seorang bakal disingkirkan pada akhir episod kali nie. Seperti biasa ada yang meghasilkan rekaan yang menarik dan kurang menariknye.

Tiga designer di senaraikan sebagai "bad design". Markah yang diperoleh cukup-cukup makan jer untuk melayakkan mereka ni ke pusingan seterusnye. Baju yang direka Pamela, dari depan nampak menarik jugak, bila pusing ke belakang...apa hal?? Mila mereka pakaian untuk orang yang seusia dengan diri dia sendiri. Macam makcik-makcik punya baju. Baju Anna pulak biasa jer. Pernah tengok sebelum nie.



4 designer nie pulak memperoleh markah yang sederhana. Janeane yang suka menangis masa sesi temubual, akhirnye menghasilkan baju yang simpel tapi tampak menarik berbanding dengan baju yang tak jadi sebelumnye. Sebelumnye dia cuba buat sedikit detail di bahagian dada dengan membuat teknik pleating, tapi tak jadi sebab pleatingnye berkedut. Jonathan, Jesse dan Jay mereka pakain yang biasa tapi, sentuhan detailing yang menyebabkan mereka mendapat markah yang moderate.




Ketiga-tiga designer nie pulak mendapat markah yang tinggi. Rekaan yang menarik bertepatan dengan fabrik yang di pilih. Amy memilih fabik putih untuk strapless top dipadankan dengan kain yang berkotak hitam-putih di bahagian skrit. Ini dapat memecahkan kebosanan pada busana. Ben memilih fabrik brownish dengan rekaan mini dress bercirikan Sci-fi jika dilihat pada rekaan bahagian bahu busana, ganas sangat!! Maya menampilkan mini dress yang biasa namun, dengan ropol dibahagian dada ke tengkuk menjadikan ia agak istimewa. kalau anda ingat baju nie mengingatkan kita pada rekaan Chris March/Christian Siriano dalam cabaran couture misim yang lalu. Ada persamaannye. Kalau ditanya mesti alasannye satu kebetulan. Drama...drama...drama.






Namun 3 designer berjaya mencuri tumpuan barisan juri kali ini termasuk juri jemputan Nicole Richie. Ping salah seorang dari top 3 dengan rekaan busana yang agak pelik. Mula-mula tengok rekaan dia ingatkan dia pasti berkedudukan bottom 3 tapi tak. Walaupun Nina berpendapat, rekaan Ping kurang dari segi "hanger appeal" sebab nampak macam sehelai kain yang di lilit pada model dari sehelai baju namun, kelainan dari segi rekaan menyebabkan Ping berada dalam top 3. Seorang lagi Seth dengan rekaan 'modern punk'. Seth mempamirkan rekaan yang berkotak-kotak yang penuh bergaya dari segi penataan make-up hingga ke styling. Emilio diangkat sebagai pemenang bari cabaran kali ini seterusnya mendapat 'imunity' bagi cabaran akan datang. Dengan rekaan yang sungguh sempurna Emilio berjaya menyiapkan rekaan yang berjaya memukau barisan juri. Emilio berjaya menghasilkan paten corak pada bahagian atas baju dengan teknik cantuman dari corak-corak yang pada fabrik. Walaupun menghadapi masalah pada peringkat permulaan, dia berjaya menampilkan satu rekaan yang bukan saja cantik tapi nampak mahal!


Dalam yang menang pasti ada yang kalah. Kali ini bottom 3 milik designer Anthony. Jesus dan Christiane. Ketiga-tiga menghasilkan rekaan yang paling buruk. Christiane telah terkeluar dari cabaran ini dengan rekaan yang amat mengecewakan. Buruk nye. Dari pemilihan fabrik sampai ke rekanannye. Semuanya tak kena. Kesian die.... Minggu depan tengok siapa yang terkeluar. nantikan.

Sabtu, 9 Januari 2010

Hello 2010

Diam tak diam dah lebih seminggu 2009 melabuhkan tirai. Macam tu le jugak lembaran baru 2010 dibuka. Tahun nie saya ingat nak le berkongsi pengalaman dengan semua. Saya nak wat tutorial le sesikit. Bagi sesiapa yang nak tanya apa benda yang berkaitan dengan ilmu jahitan boleh le kemukan pada saya, insyaallah akan saya tunjukkan dalam blog nie. Buat masa nie tempahan pengantin masih banyak, macam tu jugak dengan baju biasa. Tapi tahun saya berazam nak komited sikit pada blog nie. Ada masa akan saya up-date. Ada jugak yang email saya tanya dah lama saya tak aktif mengup-date blog nie. Jadi saya ingat nak up-date sekerap mungkin. Terima kasih pada yang bertanya.